Marketing szótár

A B C D E F . . . J K . . N O P . R S . . . . . . .

A

Affiliate (ejtsd: affiliét)

Affiliate hálózat (Affiliate Network)
Az affiliate hálózat egy online szolgáltatás, mely összekapcsolja a kereskedők affiliate ajánlatait és a hálózathoz kapcsolódó affiliate partnereket. Lehetőséget biztosít a kereskedők számára termékeik, szolgáltatásaik affiliate értékesítésére saját rendszer üzemeltetése nélkül.
Kapcsolódó cikk: Magyar affiliate hálózatok

Affiliate link
A partnerprogram üzemeltetője által biztosított speciális link, mely tartalmazza az affiliate partner azonosítóját és egyéb információkat. A linkre kattintva az affiliate szoftver eltárolja azokat az adatokat, melyekkel a későbbi affiliate értékesítéseket azonosítani tudja.

PL.: http://www.affiliatemarketing.hu/affiliatepro/affiliate/affiliate.php?id=3&group=1

Affiliate link elrejtése (Cloaking)
Egy affiliate link többféle adatot tartalmaz és ez elriaszthatja a látogatók egy részét és nem kattintanak a linkre. Ezenkívül az affiliate link ki is kerülhető és sok jutalékot veszíthet a partner. Ezért szükséges az affiliate kódok elrejtése. Többféle módszer használható: speciális szoftver, közvetítő (átirányító) állomány, linkrövidítő.

Affiliate marketing
Az Affiliate marketing egyfajta bevétel megosztás egy online kereskedő és egy honlaptulajdonos között. A honlap tulajdonosa (az affiliate partner) hirdetéseket helyez el a honlapján, melyekkel segít eladni a kereskedő termékeit, vagy olyan potenciális vevőket küld a kereskedő honlapjára, akik később vásárolni fognak. Cserébe a kereskedő jutalékot fizet előre egyeztetett feltételek alapján. Nem csak az azonnali, hanem a későbbi vásárlások után is jutalékot kap a hirdető.

Affiliate partner
Az a személy vagy cég, aki reklámozza egy online kereskedő termékeit és jutalékot kap az átkattintások, a feliratkozások vagy az eladások után.

Affiliate program
Egy kereskedő által indított bevételmegosztó program, ahol az értékesítő partnerek kapják az általuk közvetített értékesítésből származó jövedelem egy meghatározott részét.
Lásd még -> Affiliate marketing

Affiliate szerződés (Affiliate Agreement)
Az affiliate szerződés a partnerprogram üzemeltetője és a csatlakozó partner között létrejött megállapodás, mely általában felsorolja az affiliate programmal kapcsolatos csatlakozási és működési feltételeket. A legtöbb esetben a regisztráció egyben a szerződés elfogadását is jelenti, de néhány affiliate programnál megkövetelhetik a megállapodás kinyomtatását és egy aláírt példány beküldését is. Mindig gondosan el kell olvasni ezt a megállapodást, mert a feltételek cégenként, programonként különbözőek lehetnek.

Affiliate szoftver (Affiliate Management Software)
Nyomkövető szoftver, mely naplózza az affiliate linkeken történő kattintásokat (forgalmat), megállapítja és hozzárendeli a partnerekhez a jutalékokat. A kereskedő és a partnerek számára is sokféle kimutatás, statisztika kérhető le az eltárolt adatokból.

Anchor text
Egy linkhez megadott szöveg (horgonyszöveg, linkre rakott szöveg). A weboldalon nem közvetlenül a link jelenik meg, hanem a megadott Anchor szöveg, mely sokkal kifejezőbb lehet a céloldallal kapcsolatban. A keresőoptimalizálás szempontjából is fontos elem.
pl.: <a href=”link”>Anchor text</a>

Associate Program -> Affiliate program

Átirányítás (Redirecting)
Átirányítás az, amikor egy adott címre érkező forgalmat automatikusan egy másik oldalra irányítunk. Ezt alkalmazzuk pl. linkrövidítés, címduplikációk kiküszöbölése, illetve megszűnt vagy más címre áthelyezett weboldalak esetén. Az átirányítás megoldható .htaccess beállításokkal, illetve közvetítő állományok alkalmazásával is.

Átkattintási arány (Click-Through Ratio – CTR))
Megmutatja, hogy a weblapra érkező látogatók hány százaléka kattint át az affiliate linken keresztül a kereskedő webhelyére.

Autoresponder
Automatikus e-mail küldő és válaszoló szoftver. Segítségével sok olyan művelet automatizálható, ahol emailt kell küldeni. Alkalmas pl. a hírlevelek időzített kiküldésére, rendelések és regisztrációk automatikus visszaigazolására, ügyfélszolgálati levelezésre.

Banner hirdetés (Banner Ad)
Grafikus hirdetés, mely tartalmazza az affiliate linket. Alapméretek (pixel): 468 x 60 (teljes), 234 x 60 (fél), 120 x 240 (függőleges), 125 x 125 (négyzet alakú)

Bannercsere (Banner exchange)
Bannercsere létrejöhet két, vagy az ún. bannercsere csoportokban több weboldal között. Az első esetben a két megállapodó fél kölcsönösen elhelyez a saját weboldalára a partner oldalára mutató bannert. Bannercsere csoportokban egy kreditrendszer szerint jelennek meg a tagok bannerei mások weboldalán. Minél több hirdetés jelenik meg a saját weboldalon, azzal arányosan jelenik meg a mi bannerünk a többi weboldalon.

Bejövő link (Inbound link) -> Külső hivatkozás

Belső keresőoptimalizálás (On Page SEO)
A belső keresőoptimalizálás azok a weboldali beállítások, amelyek növelik az oldal teljesítményét a kulcsszavakra és a tartalomra a keresőkben. Ilyenek pl.: a kulcsszavak sűrűsége, meta beállítások, linkstruktúra, H1, H2 … alkalmazása, oldal térkép (site map), tartalom frissítése, stb.

Buzz marketing (Buzz = zsongás, felhajtás)
Magyarul szóbeszéd-marketingnek vagy szájpropagandának is hívják. A Gerillamarketing egyik irányzata.

CTR – Click Through Rate
-> Átkattintási arány

Domain név (Domain Name)
Egy egyedi név, amely egyértelműen azonosít egy internetes weboldalt. Két vagy több részből áll, melyeket egy pont (.) választ el. Az utolsó tag az úgynevezett legfelsőbb szintű domain (.hu, .com), előtte pedig a weblap neve található. Pl.: mintaoldal.hu

Érvényességi idő
Az affiliate rendszerek megjegyzik azt az időpontot, amikor egy affiliate linken keresztül először érkezik a látogató a kereskedő weboldalára. Ha az érvényességi időn belül a látogató vásárol, akkor a partner jutalékot kap. Az érvényességi idő általában 1 hónap és 1 év közötti érték, de előfordulhat korlátlan jogosultság is.

Fizetés átkattintások után (Pay-Per-Click – PPC)
A kereskedő (hirdető) minden esetben jutalékot fizet, ha a látogató rákattint az affiliate partner weboldalára kihelyezett hirdetésre.

Fizetés eladások után (Pay-Per-Sale – PPS)
Ennél a fizetési típusnál az affiliate partner akkor kap jutalékot, ha az általa közvetített látogató vásárol a kereskedő weblapján.

Fizetés regisztráció után (Pay-Per-Lead – PPL)
Az affiliate partner akkor kap jutalékot, ha az általa közvetített látogató valamilyen formában regisztrál a kereskedő weblapján, pl. feliratkozik a hírlevélre.

Jutalék (Commission)
Az az összeg, amit a kereskedő fizet az affiliate partner linkjén keresztül megvalósult eladások, regisztrációk vagy átkattintások után. A jutalék lehet százalékos, vagy fix érték és lehet egyszeri vagy ismétlődő is. Jutalék csak egy meghatározott érvényességi időn belüli vásárlásokért jár.

Keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization – SEO)
A keresőoptimalizálás azok a weboldali beállítások és weboldalon kívüli módszerek, amelyek növelik az oldal teljesítményét a kulcsszavakra és a tartalomra a keresőkben.
-> Belső keresőoptimalizálás
-> Külső keresőoptimalizálás

Kétszintű (Two-tier) affiliate program
A kétszintű affiliate programban az affiliate partnerek nem csak termékeket, hanem magát az affiliate programot is hirdethetik. Így a saját értékesítésük mellett a hirdetésük alapján belépő új partnerek forgalmából is részesülnek. A módszer hasonlít az MLM-hez, de itt általában csak egy alsó szint van és másképpen működik a jutalék elszámolása.

Konverziós arány (Conversion Rate)
Az a százalékos arány, ami megmutatja, hogy a weboldalra érkezett látogatók hány százaléka regisztrált vagy vásárolt. Például, ha 100 látogatóból 15 feliratkozott a hírlevélre, akkor a konverziós arány 15%. Ugyanígy, ha 100 látogatóból 2 vásárolt, akkor az értékesítési konverziós arány 2%.

Kulcsszó (Keyword)
Egy szó vagy kifejezés, amit a felhasználó beír egy keresőprogramba (pl Google), hogy megtalálja az interneten a keresett információt.

Kulcsszó sűrűség (Keyword Density)
Megmutatja egy keresett kulcsszó és a weboldalon található szavak számának arányát.

Külső hivatkozás (Backlink)
A weboldalra mutató bejövő linket hívjuk külső hivatkozásnak.

Külső keresőoptimalizálás (Off Page SEO)
A külső keresőoptimalizálás azok a weboldalon kívüli módszerek, amelyek növelik az oldal teljesítményét a kulcsszavakra és a tartalomra a keresőkben. Ilyenek pl.: külső linkek releváns oldalakról, bejövő linkek magas rangú (Page Rank) helyekről, egyirányú bejövő linkek, kulcsszavak a bejövő linkekben, stb.

Niche -> Piaci rés

Nyomkövető link (Tracking Link)
Ezzel a speciális kódokat tartalmazó linkkel tudja az affiliate szoftver követni és naplózni a látogatók tevékenységét (ki érkezett affiliate linken keresztül a weboldalra, ki regisztrált, ki vásárolt). Az így letárolt adatok alapján rendeli hozzá a jutalékokat az affiliate partnerekhez. A nyomkövető linkeket az affiliate program üzemeltetőjének (a kereskedőnek) kell a saját értékesítési oldalaiba beépítenie.

Off Page SEO -> Külső keresőoptimalizálás

On Page SEO -> Belső keresőoptimalizálás

Partnerprogram
Az affiliate marketing Magyarországon elterjedt megnevezése. Valójában a partnerprogram többféle üzleti partneri kapcsolatot jelenthet, ezeknek csak egyik típusa az affiliate marketing.
-> Affiliate Marketing

Pay-Per-Click (PPC) -> Fizetés átkattintások után

Pay-Per-Lead (PPL) -> Fizetés regisztráció után

Pay-Per-Sale (PPS) -> Fizetés eladások után

Piaci rés (Niche)
Egy jól meghatározható piaci szegmens, ahol egy termékre, termékcsoportra vagy szolgáltatásra van vásárlói igény és érdeklődés, de még nincs rá kínálat, vagy olyan kicsi, ami nem tudja kiszolgálni a keresletet.

Referral Link -> Affiliate link

Réspiac -> Piaci rés

SEO – Search Engine Optimization -> Keresőoptimalizálás

Sqeeze page – (kényszerítő oldal) feliratkozást ösztönző oldal
Egy olyan weboldal, ami arra készteti a látogatót, hogy adja meg a nevét és az email címét. Az oldalnak a feliratkozás vagy értékesítés az egyetlen célja, ezért csak olyan információkat tartalmaz, amelyek ezt segítik és nem terelik el a látogató figyelmét.